Metropolis Com: Provocarile te ajuta sa tii mereu steagul sus

Ne place sau nu, viata este plina de provocari la tot pasul. Majoritatea oamenilor se impiedica si cad sau raman marcati de ele, in timp ce altora tocmai infruntarea provocarilor le da forta de a merge mai departe si mai sus.

Ca Alexandru Balan s-a ”hranit” cu energia provocarilor sta dovada faptul ca a fost, pe rand, actor, cadru militar, iar in prezent conduce impreuna cu familia – Metropolis Com, unul dintre cei mai mari producatori de steaguri, fanioane si articole publicitare imprimate pe material textil din tara.

„Imi plac provocarile, de orice natura si probabil ca asta este si motivul pentru care am trecut dintr-un domeniu in altul atat de usor. In rest, imi place sa fiu eu insumi“, spune el.

Dupa terminarea liceului, Alexandru Balan s-a inscris la Facultatea de Arta Teatrala din Bucuresti,  fiind coleg cu unuii dintre cei mai mari actori romani (Mihai Malaimare, Olga Delia Mateescu, Geo Costiniu, Cezara Dafinescu etc). A dedicat scenei 12 ani jucand in zeci de spectacole, inclusiv de televiziune, filme, recitaluri de muzica si poezie – perioada care ramane cea mai aproape de sufletul sau.

In 1985, din cauza unor probleme de sanatate, este nevoit sa traga cortina peste aceasta etapa a vietii sale si se reorienteaza catre armata, unde, timp de aproape 13 ani s-a ocupat de viata cultural- artistica a cercului Militar din Sibiu.

Cand a decis sa puna haina militara in cui, familia locuia in Sibiu, intr-o casa cu mai multe apartamente, la strada functionand o croitorie. “In 1994, am vazut in ziar ca era scos la licitatie, pentru inchiriere, spatiul de la strada. Noi locuiam in spate, la curte. Atunci am zis ca e pacat sa nu incercam sa il luam noi si am infiintat o firma”, povesteste Alexandru Balan. Pentru ca legea prevedea ca firma trebuie sa aiba acelasi obiect de activitate cu cea care a ocupat spatiul, familia Balan a intrat in afaceri cu confectii. “Am fost convinsi ca vom putea schimba profilul”, dar nu a fost asa. Dupa 6 luni, sotii Balan au pornit afacerea, de la zero, iar fiul lor, Vlad, li s-a alaturat dupa ce a terminat facultatea.

Au inceput cu trei angajate care faceau croitorie, apoi au ajuns la 20, au ocupat inca o camera, iar dupa o vreme si-au deschis un punct de lucru, tot de croitorie, la Marsa, ajungand in 2015 la 115 angajati si o cifra de afaceri de peste 10 milioane de lei.

La inceput lucrau in lohn, dar, treptat Metropolis a devenit o afacere de sine statatoare, activa intr-un domeniu de nisa, care reuneste sub acelasi acoperis broderie computerizata, imprimerie pe materiale textile si confectii, principalele produse realizate fiind echiopamentele sportive, fanioanele si steagurile, toate personalizate. Ideea adaugarii echipamentelor sportive in portofoliul de produse a apartinut fiului proprietarilor, un inginer economist pasionat de schi si de sporturile extreme. Astfel, compania realizeaza la Marsa echipamente de ciclism, enduro, fotbal, handbal sau polo.

Cei doi antreprenori au inclus in fabrica si o sectie speciala cu peste 10 masini de brodat destinate brodarii pieselor componente ale costumelor populare, fiind furnizor pentru ansamblurile de muzica si dansuri populare.

”Am studiat cu atentie fiecare detaliu specific al modelelor traditionale, am identificat specificul portului fiecarei regiuni, am apelat la mesteri priceputi pentru a reusi sa cream costume populare autentice, o oglinda a traditiilor pe care fiecare roman ar trebui sa le aiba la suflet. Pentru a pastra traditiile si pentru a ne apropia cat mai mult de tehnicile traditionale de lucru, dupa faza de brodare, costumele sunt asamblate manual”.

Cat priveste steagurile, compania produce toate tipurile posibile: steag national, stindarde publicitare personalizate, drapele de identificare a unor entitati civile sau militare, drapele cu insemnele unor partide sau organizatii politice sau sindicale, drapele si stegulete pentru suporterii unor cluburi sau asociatii sportive. Tot ceea ce flutura in Sibiu, toate materialele realizate pentru proiectul Sibiu- Capitala Culturala Europeana, dar si cele realizate pentru Sommet-ul Francofoniei, din 2006, sau pentru summit-ul NATO din 2008 – sunt numai cateva exemple de notorietate.

Cea mai mare parte a productiei este destinata pietei interne, dar compania a reusit sa depaseasca si granitele. Iar pentru a atinge standardele cerute la extern, compania a investit constant in tehnologie, inclusiv fonduri europene. In 2013, Metropolis a implementat un proiect de modernizare in valoare totala de 250.000 euro in cadrul Programului Operational Sectorial „Cresterea Competitivitatii Economice”. ”Suntem intr-un continuu proces de dezvoltare, fiindca atat tehnologia de ultima generatie pe care o folosim, cat si exigentele clientilor nostri din tara si din strainatate ne tin mereu in priza si ne obliga sa ridicam permanent stacheta performantelor noastre”, spune Alexandru Balan. Care are si un mare of: nu are niciun fel de contract sau colaborare cu pro­ducatori romani.

„E trist, dar in Romania nu mai exista furnizori in domeniul nostru, sau intr-un domeniu conex cu cel in care ne desfasuram noi activitatea, care sa ne poata fi partener. In Romania nu se mai produce ata de calitate care sa poata fi folosita la masinile de bro­dat sau cusut industriale, nu mai avem producatori de stofa sau pos­tav, nimeni nu mai produce ace sau alte piese de schimb pentru ma­sinile noastre… Lucram ex­clusiv cu materiale din import”, a explicat el.

Cat priveste planurile de viitor, isi doresc sa creasca exporturile si sa dezvolte produse noi, mai ales ca experienta si priceperea angajatilor sunt un atu in acest sens, iar afacerea de familie sa ajunga la a treia generatie care sa continue sa tina steagul sus..

Mai multe despre Metropolis Com