Bicicleta copilariei comuniste a prins aripi in capitalism

In agitatii ani de dupa Revolutie, mai multe lucruri dragi romanilor s-au pierdut. Bicicleta Pegas este unul dintre ele. Cu toate ca a marcat copilaria a generatii intregi, nu a reusit sa tina pasul cu timpurile si a disparut. Asta pana in urma cu un cinci ani, cand Andrei Botescu si Alexandru Manda au inregistrat marca Pegas cu intentia de a repune pe roti legendara bicicleta.

Dupa ce au platit taxele la OSIM, cei doi s-au apucat de productie. Au vrut sa porneasca afacerea in viteza, dar au realizat ca nu e chiar usor. Daca peste birocratia romaneasca au reusit sa pedaleze cu talent, marea lor provocare a fost sa aduca alaturi de ei oameni care aveau expertiza in ceea ce inseamna proiectarea si constructia unei  biciclete. Prin urmare, doi noi membri, Ciprian Frunzeanu si Adrian Teasa, s-au alaturat echipei, primind in schimb actiuni la compania nou-creata.

Cu bani putini, dar cu un capital enorm de entuziasm, s-au apucat cu totii de treaba. Au proiectat componentele bicicletei si le-au comandat. Apoi le-au asamblat si asa a luat nastere noul Pegas. „Primii pasi au fost sa gasim un partener care sa ne produca cadrele. Am mers in Germania la cel mai mare targ de biciclete. Acolo am cunoscut un producator important din Taiwan si am inceput cu 560 de biciclete”, isi aminteste antreprenorul.

Marea lor surpriza a fost ca stocul s-a epuizat repede. Astfel, au ajuns in cateva luni la o cifra de afaceri de 150.000 de euro, fapt care le-a permis sa fie extrem de optimisti. “In primul an le-am vandut pe toate, in al doilea an le-am vandut pe toate, adica 1000 de biciclete, si am crescut treptat. In 2015, in jur de 2.000 de biciclete. Atunci ne-am facut niste socoteli si am realizat ca am avut crestere mare, dar ca ajungeam intr-un punct in care cresterea nu mai era semnificativa si a trebuit sa apelam la un investitor”, spune Alexandru Manda.

Astfel, in 2015, omul de afaceri Iulian Stanciu a preluat, printr-o companie de-a sa, 51,67% din Atelierele Pegas. „Planetele s-au aliniat si am gasit un partener si un investitor roman si in felul acesta am putut sa regandim planul de afaceri. Am luat-o de la zero. 2016 pot spune ca este a doua nastere ca business pentru Pegas – am reusit sa producem 13.000 de biciclete”, spune Alexandru Manda. Au ajuns astfel sa aiba o retea de distributie in magazine specializate din toata tara si sa-si dezvolte si magazinul online. Astfel, dupa prima jumatate a anului trecut au depasit milionul de euro ca cifra de afaceri.

Ultimul pas este previzibil. Toata lumea ii intreaba cand vor incepe sa produca din nou componentele bicicletei Pegas in Romania. „E o mica frustrare de-a noastra, dar, pentru a ajunge in punctul respectiv, trebuie sa triplam vanzarile de biciclete pentru a fi economic rentabil sa ai o fabrica. Dar o sa se intample! Fiecare bicicleta vanduta este o piatra pusa la acea fabrica”, incheie Alexandru Manda.

Cum a renascut bicicleta Pegas