PAPALITO – Businessul creste cand sare mustarul

Sorin Turcu este un antreprenor pentru care mustarul nu are secrete. Dovada? Papalito, compania pe care a infiintat-o in urma cu 22 de ani, a ajuns din productia de sosuri si mustar la afaceri de aproape 1,9 milioane de euro.

La Codlea nu se mai produc nici flori si nici legume. Celebrele sere s-au distrus, la fel ca cea mai mare parte a industriei din zona Brasovului.

Totusi, chiar daca nu mai se poate lauda cu recoltele care l-au consacrat, orasul Codlea are noi motive de mandrie. De peste 22 de ani, o companie produce aici mustar si sosuri care ajung in toata tara. Este vorba de Papalito, un brand care a reusit sa se impuna pe piata romaneasca. Drumul pana la aceasta performanta a fost insa lung si plin de incercari.

Foto: Capital.ro

In 1992, Sorin Turcu a lansat impreuna cu un coleg de facultate o mica afacere in domeniul distributiei de produse alimentare. Un alt coleg a venit apoi cu o propunere: sa se apuce de lucruri mai serioase. Totul s-a intamplat la o bere, cand noul asociat a prezentat ideea castigatoare – sa faca mustar. Nu a fost ceva intamplator: mama lui lucrase in domeniu si stia cu ce se mananca productia de mustar.

Asa ca, in 1995, cei trei au demarat noua afacere. „Am chemat pe cineva care lucra in domeniu la un fost Plafar – pe vremea apusa, plafarurile erau printre cele care produceau. Dupa ce am achizitionat utilajele si toata infrastructura, a venit persoana respectiva si ne-a aratat cum se lucreaza si am inceput. Primul lot produs a fost si vandut. Pot spune ca la acel moment nu am avut pierderi. Am avut apoi, cand am mai dat rateuri, asta a fost altceva“, isi aminteste Sorin Turcu. Dupa un timp, au renuntat la distributia de produse alimentare.

De altfel, mai multe evenimente au avut loc in cei 20 de ani de cand Papalito este marca inregistrata. Productia s-a diversificat, iar schimbari au aparut si in actionariat. Astfel, din 2007, Sorin Turcu a ramas singur in firma. „Din trei asociati am ramas doi, iar din doi am ramas singur la ora actuala, ceilalti orientandu-se spre alte activitati“, explica antreprenorul. Astazi, pentru clientii sai, marile lanturi de retail si companiile din domeniul Horeca, Sorin Turcu are o gama variata de produse: mai multe tipuri de mustar, sosuri albe – maioneze si sosuri de usturoi, dar si sosuri rosii, pe baza de tomate, mai ales pentru pizza.

Gusturile nu se discuta. Asta este lectia pe care Sorin Turcu a invatat-o inca de la inceput. Astfel, el a stiut ca e in interesul businessului sa renunte la propriile preferinte si sa accepte ca trebuie sa produca pe gustul celor multi. „La retete lucram pe un sistem mai aparte, in sensul ca nu hotaraste cineva anume care este cea mai buna. Se fac mai multe incercari si determinari – se dau spre degustare. Nu produc ce vreau eu! Daca mie-mi place, nu e obligatoriu sa intre si in productie. Le testeaza toata lumea, de la omul care vine cu posta rapida pana la soferul de pe camion. Oricine e bine-venit si reteta care intruneste cele mai multe voturi intra in productie“, povesteste antreprenorul.

Iar strategia pare de bun-augur. Anul trecut, Papalito a ajuns la o cifra de afaceri de aproape 1,9 milioane de euro. Insa, chiar daca are productia de mustar si sosuri in crestere, compania lui Sorin Turcu a primit o lovitura odata cu scaderea TVA-ului la produse de baza. Iar, mai mult decat compania cu sediul in Codlea, are de suferit economia romaneasca.

„Din pacate pentru noi, in acest moment preferam sa aducem materie prima din import din cauza politicii actuale, care a facut aceasta diferentiere la produse alimentare. Ne orientam sa importam din Uniunea Europeana, pentru ca exista o problema – noi achizitionam produse cu 19% TVA si vindem cu 9%. Prin urmare, acumulam sume foarte mari de rambursare de TVA, ceea ce ingreuneaza activitatea. De exemplu, acum importam din Polonia“, explica Sorin Turcu. Pana sa se introduca scaderea TVA la produsele de baza, Papalito lua aproape toata materia prima din tara. „Acum, orice se poate cumpara din UE, preferam sa luam de acolo. Pana si ambalajele!“, puncteaza antreprenorul.

Businessul Papalito merge bine – are 30 de salariati si rezultate financiare frumoase. Cu toate acestea, in cazul unei oferte, Sorin Turcu este gata sa vanda. De ce? Deoarece simte ca din cauza cadrului fiscal si a concurentei, de multe ori neloiale, nu se mai poate dezvolta. In plus, crede ca efortul pentru a pastra afacerea pe linia de plutire este prea mare raportat la beneficiile.

Mai multe despre Papalito