Tokinomo, robotul produselor FMCG de pe rafturile supermarketurilor
Mascote simpatice care promoveaza produsele in supermarketuri, hostesse si promoteri care te invita sa profiti de oferte speciale, standuri de degustare pentru bauturi racoritoare, iaurturi sau biscuiti. Ei bine, toate aceste tehnici de marketing in store vor deveni in curand istorie. Si asta pentru ca, la fel ca in multe aspecte ale vietii noastre, tehnologia se pregateste sa cucereasca si domeniul marketingului si promovarii. Si cum ar fi putut fi altfel intr-o industrie creativa, unde ”the sky is the limit”…
Astazi, in super si hypermarketuri intalnim roboti care, folosind o combinatie unica de senzori de miscare, sunet si lumina, aduc la viata produsele de la raft si ofera o experienta de shopping memorabila clientilor din magazine. Vorbim despre Tokinomo, un dispozitiv IoT care revolutioneaza industria publicitatii in-store la nivel global, si ai carui creatori, oricat ar parea de incredibil dupa nume, sunt romani.
Ionut Vlad si Laurentiu Cluve, ambii cu background in advertising si cu multe campanii in-store la activ, au gasit solutia salvatoare pentru advertiserii presati tot timpul de intrebarea cum sa atragi atentia si sa ajuti clientii sa-si creasca vanzarile la raft. Asa s-a nascut Tokinomo Marketing, un start-up pornit din Romania care dezvolta solutii de retail advertising.
„Tokinomo ar putea fi un Tinder ar produselor de larg consum. Deci tu esti cumparatorul, tu esti gagica misto pe care se bat toate produsele – care sunt baietii si toti vor sa ajunga la tine in cos. Intr-un supermarket sunt mii, zeci de mii de produse. Si ce fac baietii ca sa iti atraga atentia? Actualmente nu prea fac nimic. Stau pur si simplu inerti in raft asteptand o sansa de la gagica sa-i bage in seama. Tokinomo le ofera aceasta sansa de a aborda gagica si de a o face sa-i ia la ea in cos. Deci Tokinomo da viata produselor care sunt relativ moarte pe raft si le face sa interactioneze cu consumatorul. Consumatorul il baga in seama si depinde de el daca alege un produs sau nu dar in orice caz crestem foarte mult sansele ca acel produs sa fie luat in considerare si achizitionat“, explica Ionut Vlad.
Pe raft, Tokinomo nu se vede, este un echipament ascuns care face produsul sa prinda viata si sa interactioneze cu consumatorul. In spatele produsului insa este un dispozitiv inteligent, care se foloseste de miscare, lumina si sunet, care este conectat la internet, care se poate administra foarte usor de la distanta si monitoriza.
”Practic noi oferim un nou tool de comunicare in store, un nou tip de media, la fel cum sunt televizor, radio, internet, propunem un alt tip de comunicare, special pentru magazine. Tokinomo poate fi utilizat pentru orice produs care se gaseste in supermarket, cu exceptia probabil a frigiderelor, poate. Se poate folosi la bere, fructe, biscuiti, mancarea de animale, cosmetice, orice”, mai spune antreprenorul.
Initial, Tokinomo era o cutie din carton care functiona doar cu un singur produs. Pentru ca parea aprope ridicol, antreprenorii s-au mobilizat sa imbunatateasca solutia si au facut o cutie din lemn. Numai ca aceasta se defecta, era o chestie primitiva.
”Ne-am dat seama ca singura sansa pentru a face un produs cu adevarat profesionist era sa construiesc o echipa. La inceput nu aveam o companie, nu ne numeam in niciun fel, eram fiecare angajati la locurile noastre de munca, era un side-proiect, pe care il faceam din pasiune si ni s-a parut ca este interesant. Dupa care, cand am avut un prototip cat de cat prezentabil, am inceput sa il aratam catre diverse branduri si am vazut ca acestea sunt intr-adevar interesate si ca exista un potential foarte mare si atunci am incercat sa coagulez o echipa”, povesteste Ionut Vlad.
Dupa inca vreo trei incercari, undeva la finalul lui 2018, produsul a fost finalizat, iar in 2019 au inceput sa-l vanda efectiv.
”La un moment dat am avut cumva noroc pentru ca a aflat de noi cineva din Marea Britanie si a fost atat de interesat incat a venit in Romania si ne-a dat o comanda pentru un numar mare de dispozitive, noi neavand produsul, ci doar un prototip. Ne-a platit in avans banii si a trebuit sa construim 500 de dispozitive in 3 luni. Acela a fost un start foarte bun si asa ne-am permis sa ne coagulam cu o companie adevarata”, isi aminteste antreprenorul.
Astazi, compania are contracte de distributie in multe tari, acoperind mai toate continentele. Mai putin Australia, unde spera sa ajunga cat de curand. Cum au reusit ca curereasca lumea? Antreprenorii sustin ca o campanie de promovare a produselor folosind Tokinomo genereaza, in medie, cresteri in vanzari de 200% si au un impact pozitiv pe termen lung asupra notorietatii brandului. Consumatorii au reactii pozitive cand interactioneaza cu produsele vorbitoare, zambesc si le filmeaza pentru a le publica pe retelele de socializare.
Cat priveste fondurile necesare pentru dezvoltare, compania a trecut prin doua runde de finantare si o participare la un accelerator in SUA. ”Valoarea acestora se apropie de un milion de euro. Cea mai mare suma a fost obtinuta in decembrie 2019, respectiv 700.000 de euro de la fondul de investitii de capital de risc Early Game Ventures si un grup de investitori de tip angel. A fost una dintre cele mai mari runde, daca nu cea mai mare stransa de la un grup sindicalizat de business angels din Romania”, explica co-fondatorul Tokinomo Marketing, care estimeaza venituri intre 1 si 2 milioane de euro pentru companie in 2020 in conditiile in care se lucreaza deja la add-on-uri complementare, precum si la o alta solutie complet separata, dar care va servi tot clienti din piata de retail.