De la Ferma, un business despre OMENIE

 

Oriunde in lume s-ar afla romanul si indiferent cat de delicioase ar fi specialitatile locului, nimic nu se compara cu gustul de acasa…Unilact Transilvania a reusit prin produsele sale sa redea retetelor romanesti gustul ca la mama acasa. Marcile Pachetul de Acasa si De La Ferma, branzeturi fabricate din lapte de la animale care pasc pe pasunile verzi si in aerul curat din inima tarii, in judetul Alba, ajung in proportie de peste 55% in galantarele magazinelor din 10 tari din Europa.

Povestea Unilact s-a bazat mai intai pe fond si, mai apoi, pe forma. Este o poveste despre oportunitate, traditie, familie, dragoste pentru pamant, dorinta de a cladi ceva trainic…. iar aceste valori sunt masurabile: peste 3,5 milioane de euro din vanzari la sfarsitul anului 2016. O realizare mare pentru produse 100% romanesti, care concureaza pe piata unde companii internationale aloca bugete mari pentru tot ceea ce tine de plasarea si imaginea produsului pe piata, pentru „forma”.

Si daca va imaginati ca in familia Bicu agricultura a fost prima chemare si de aici succesul, va inselati. Marius Bicu, seniorul, fondatorul businessului, era inainte de anii 90 unul dintre inginerii chimisti in cercetare, specializati in chimie anorganica. Si cum ii sta bine unui cercetator, rezultate in munca profesionala, se masoara in inventii sau descoperiri. Acesta a fost si norocul lor cand, dupa Revolutie, s-au vazut pusi in situatia de a o lua pe un nou drum. „Primeau prin posta de la OSIM brevetele lor de inventie, care nu mai erau ale statului roman“, povesteste Marius Bicu, fiul fondatorului, astazi directorul general al producatorului de branzeturi Unilact Transilvania.

Dar pana la branza gustoasa care ajunge in zilele noastre peste mari si tari, aventura antreprenoriala a familiei Bicu a trecut printr-o fosta hala de CAP, cumparata in anul 1992 cu bani putini, unde inginerii chimisti au hotarat sa-si puna in practica unul dintre brevete – un mix de saruri folosit la decaparea tablei. “A fost momentul de curaj al tatalui meu care n-a mai asteptat sa-i convinga pe altii sa-i foloseasca brevetul si s-a pus pe fabricarea acelor saruri care se foloseau la producerea tablei de inox. Investitiile au fost minime, iar veniturile au venit in scurt timp“, povesteste Marius. Desi era mai la indemana sa reinvesteasca profitul in afacerea care se bucura de atat succes la momentul respectiv, au ales sa cumpere pamant in comuna Unirea si in 1994 lua nastere mica ferma a familiei. Un an mai tarziu, primul tractor al fermei facea prima brazda in batatura.

„Banii se adunau, trebuia sa faca ceva cu ei. Si tata a investit in agricultura. Nu merita sa cumpere o fabrica pentru activitatea lor, care era simpla – si bine au facut ca nu au cumparat nicio fabrica, pentru ca industria a intrat in declin. “Treptat, afacerea cu saruri a fost inchisa, Marius Bicu concentrandu-si toata atentia asupra fermei. Cu economiile adunate si folosind toate resursele materiale existente, fier vechi de exemplu, el a ridicat primul grajd, in doar doua saptamani si jumatate. Curtea fermei a inceput usor sa se umple cu vaci si oi, primului tractor i s-au alaturat alte cinci, iar hectarele de pamant erau lucrate de familie cu ajutorul primului angajat, un agronom de profesie. Primii ani de antreprenoriat in agricultura au fost departe de a se asemana cu experienta precedentului business. Profitul s-a lasat asteptat, iar activitatea a fost sustinuta o buna bucata de vreme din economiile familiei.

Deciziile tatalui sunt admirate de fiu care, initial, a ales un alt drum in viata, departe de munca in agricultura. Purtand cu mandrie numele parintelui, Marius s-a visat IT-ist: „Chiar daca este o afacere de familie, niciodata nu am simtit din partea parintilor presiunea de a ma intoarce sa lucrez acolo. Drept urmare, am urmat cursurile Facultatii de Automatica si Calculatoare din cadrul Politehnicii Cluj-Napoca, iar ca formatie sunt inginer IT”. Dupa cum chiar el recunoaste, nu a prins radacini in acest domeniu. Dorinta de libertate, de a lucra intr-un mediu deschis, de a interactiona cat mai mult cu oamenii l-a facut sa inceapa propria afacere in constructii. Un proiect pe care l-a condus cu succes pana in anul 2008, cand criza a dat de furca antreprenorilor din acest sector si l-a facut sa se gandeasca mai profund la ceea ce doreste sa faca.

Primul contact cu afacerea tatalui sau a fost in anul 2004 cand l-a ajutat, punctual, pentru a accesa fonduri europene. „A fost al doilea SAPARD din regiunea de nord – centru a tarii si a presupus achizitionarea unor utilaje si extinderea unei cladiri, unde am pus pe picioare o sectie pentru fabricarea cascavalului. Am fost nevoit, intr-o perioada scurta de timp, sa ajung sa cunosc ca-n palma businessul, de la acte, pana la instalatii sanitare sau flux de lucru”, isi aduce aminte Marius. Si acesta a fost primul pas pe drumul reintoarcerii la ceea ce insemna acasa, parinti si o afacere de familie.

Cei doi antreprenori s-au completat excelent, tatal ocupandu-se de tot ceea ce insemna ferma si pamant, iar fiul de fabrica si imaginea companiei si a produselor. Branzeturile si lactatele De la Ferma se regasesc in retelele de magazine din toata tara: Auchan, Carre­­­four, Kaufland. Cea mai mare parte a productiei, mai bine de jumatate, merge la export in 10 tari europene, dintre care Germania, Spania, Italia si Anglia etc.

Unilact inseamna o echipa de 70 de oameni care gestioneaza zilnic procesarea a 15.000 de litri de lapte, provenind de la propriile animale, peste 400 de vaci si 1.000 de oi, si de la colaboratori, cooperative agricole si crescatori de animale din regiune. Chiar daca cifra de afaceri a crescut de la an la an, Marius Bicu isi doreste ca Unilact sa ramana o afacere mica. „Nu visez sa devin miliardar. Eu gandesc ca, daca facem un business care sa ne aduca suficiente venituri pentru noi si familiile celor care lucreaza la noi, nu avem nevoie de zece ori mai mult. Vreau insa sa crestem calitativ, prin parteneriate care sa aduca plus valoare in piata, la care sa lucrez cu drag. Mi-ar placea, de asemenea, sa exploram si alte industrii decat cea a lactatelor. Sunt multe oportunitati in industria alimentara”, mai completeaza acesta.

Si, desi, toate datele indica perspective de crestere semnificative in viitor, omul de afaceri nu-si doreste o expansiune atat de mare incat sa depaseasca 100 de angajati, statutul de IMM il multumeste si, astfel, el confirma vorba „esentele tari se tin in sticle mici”.

Privind insa din perspectiva planurilor si strategiei de business, probabil ca Marius Bicu trebuie sa se pregateasca sa managerieze o companie tot mai mare. Unul dintre obiective, cu termen de realizare pana in anul 2022, este legat de trecerea treptata spre productia exclusiva a doua produse: telemea si branza de burduf, externalizand parte­nerilor sai productia de alte produse lactate. Unele dintre ele, cum ar fi smantana si cascavalul, sunt deja furnizate de colaboratori. „Sunt parteneriate in care merita sa investesti mai mult decat in tehnologie. Aceasta in 3-5 ani devine fier vechi“, a spus antreprenorul. Si, daca, pana de curand era „one man show“, cum ii place sa spuna, a ajuns la concluzia ca au trecut vremurile cand le putea face el pe toate. Iar echipa s-a marit cu primul supply chain coordinator, un om de marketing si un om de vanzari pentru comertul exterior.

Viitorul va fi cu certitudine unul plin de provocari, dar la care Unilact Transilvania e pregatita sa faca fata intr-un stil propriu, la fel cum a fost si inceputul si parcursul companiei. „Tatal meu a pornit la drum in urma cu 24 de ani, avand alaturi o mana de oameni iscusiti si plini de ambitie. Acum avem o ferma moderna care administreaza peste 800 hectare de teren arabil cultivate majoritatea cu cereale si o pasune de 200 hectare. Fabrica companiei este una din cele mai importante investitii in lactate din judetul Alba si zonele invecinate. Mizam tot pe branzeturi romanesti autentice si pe ce inseamna protejarea lor in reteta originala si toate acestea pentru a oferi consumatorilor produse de o calitate superioara“, spune Marius Bicu.

Piata produselor lactate si a branzeturilor valora la sfarsitul anului 2016 aproximativ 4,3 de miliarde de lei, iar numarul companiilor care activeaza era de peste 500. Intre toti acesti producatori, Unilact Transilvania se remarca prin asigurarea fluxului complet – terenurile agricole sunt ingrasate in mod traditional, cu gunoi de grajd, animalele sunt hranite din furajele noastre, iar laptele lor merge in fabrica si devine branza sau alte produse.

Cunoastem un singur mod de a pretui laptele ­si produsele daruite de acesta, un singur mod de a lucra cu animalele. Cinstea muncii, dragostea pentru animale, natura s­i semenii nostri inseamna Omenie.

Mai multe despre De la Ferma

BANCA COMERCIALA
FONDURI DE STAT