Pescado Grup – in afaceri, ca pestele in apa…
”Ca sa incepi o afacere, in primul si in primul rand trebuie sa fii un om de afaceri”. Aceasta este varianta scurta, simpla si modesta a inceputurilor Pescado Grup – povestita de Gabriel Dominte, unul dintre asociati si administratorul companiei.
Poate ca la prima vedere numele companiei nu va spune mare lucru, dar suntem siguri ca, cel putin o data, ati avut in cosul de cumparaturi o cutie cu salata de icre de crap cu ceapa, sau salata de icre hering cu masline, ori salata de peste tiganeasca si sa nu mai spunem hering marinat sau afumat sau file de macrou – marca Bonito sau Salmar…
Acum ca am stabilit ca le stiti produsele, sa va spunem si cum au ajuns acestea din Buhusi, judetul Bacau, pe mesele noastre, dar si ale bulgarilor, italienilor sau francezilor.
”Mi s-a parut la un moment dat oportuna deschiderea unei afaceri cu preparate din peste studiind piata si vazand ca exista o lipsa de oferta pe acea piata la momentul respectiv”, spune Dominte.
In 1994, cand a intrat in lumea afacerilor, avea 32 de ani. La fel si asociatul sau Cezar Adam – celalalt actionar al grupului. Au infiintat asadar doua companii – Salco Fish si Salmar Prod, au deschis un depozit de peste congelat si cateva magazine care vindeau in judet pestele importat. Dupa cinci ani au inceput sa si prelucreze pestele, iar preparatele le vindeau prin cele 8 magazine pe care le aveau. Pasul imediat urmator a fost depasirea granitei locale si extindere distributiei la nivel regional (Bacau, Neamt, Suceava, Buzau si Bucuresti).
Cum treaba mergea, s-au gandit ca e vremea sa extinda spatiul de productie, dar si sa ridice standardele. Astfel, in 2007, cu fonduri SAPARD si credite bancare – in total investitii de 4 milioane de euro, ia nastere Pescado Grup – proprietara unei noi unitati de productie a preparatelor din peste cu o suprafata de 6.000 mp pe un teren de 2 hectare. Noua entitate ”mosteneste” averea celorlaltor doua companii initiale (lichidate in prezent), respectiv marcile Bonito si Salmar, reteaua de magazine si de distributie.
”Am reusit sa inchegam o echipa care poate face orice isi propune si cu acesta am reusit sa contruim si aceasta fabrica”.
Odata cu cresterea productiei, compania si-a regandit si strategia in privinta distributiei astfel incat produsele sale sa ajunga in retelele moderne de comert.
Din 2010, produsele companiei au iesit si in afara granitelor, mai intai in Ungaria, apoi in Grecia, Bulgaria si Franta. Pe fiecare din aceasta piata au infiintat cate o filiala care intermediaza relatia dintre distribuitorii locali si Pescado Grup. Compania a mers si mai departe si a ajuns si la comunitatile de romani din Spania si Italia – piete pe care exporta direct catre firmele romanilor stabiliti acolo.
Tragand linie si adunand, astazi Pescado Grup este unul din jucatorii de referinta pe piata de preparate din peste din Romania, cu o cota de piata de 35%. Compania proceseaza anual 1.000 de tone pe peste (70% hering si 30% macrou) pe care il importa in cea mai mare parte din Norvegia si Marea Britanie. Celelalte materii prime folosite – legume, ulei – provin de pe piata interna.
Reteaua de distributie functioneaza pe baza unui schelet format din 10 depozite care permit repartizarea marfii in toata tara. Prin aceasta retea produsele ajung in retelele internationale de tip cash&carry, hypermarket, discounter, lanturile de magazine autohtone de retail, distribuitori regionali si in peste 2.000 de puncte de vanzare din retailul traditional.
Compania are aproximativ 240 de angajati si a incheiat anul 2015 cu o cifra de afaceri de peste 9,6 milioane de euro.
Planuri de viitor? Obiectivul Pescado este sa devina cat mai cunoscuta si pe piata din sud-estul Europei, prin exportul produselor de top in Bulgaria, Ungaria, Italia, dar si in Franta, prin extinderea gamei de produse cu cerere pe aceste piete. Cat priveste piata interna, avand in vedere ca Romania are cel mai mic consum de peste pe cap de locuitor din Uniunea Europeana (un roman consuma in medie 5 kg de peste, de peste trei ori sub consumul mediu de peste la nivel european), perspectivele nu pot fi decat de crestere. In plus, planuiesc sa-si diversifice si distributia si sa ajunga direct pe in farfuria romanilor printr-o retea de restaurante de tip fast-food cu preparate din peste, moluste si crustacee, sub brandul Bonito, pe care sa le deschida in mall-urile cele mai mari din tara. Doua functioneaza deja in Bacau si Suceava.
Despre secretul succesului in business, Dominte este la fel de succint ca si la inceput: Cel mai important lucru este sa reusesti sa oferi ce clientii vor si pot sa cumpere la un moment dat.