RAAL: Automobile hibride si electrice testate la Bistrita si pregatite pentru livrare in Europa, Asia si SUA
Va intrebati ce legatura ar putea exista intre unele din cele mai cunoscute firme din lume, grupurile JCB, Caterpillar, Atlas Copco, Class, Visteon, John Deere, Komatsu, Kion, Voith, AGCO, Ingersoll Rand si RAAL Bistrita? Primele cumpara, de ani buni, radiatoare „made in Romania”, mai exact la Bistrita.
Cu o experinta de aproape 30 de ani in productia sistemelor de racire si a schimbatoarelor de caldura din aliaje de aluminiu si otel inoxidabil care sunt destinate industriei utilajelor agricole, utilajelor pentru constructii, industriei miniere, vehiculelor comerciale si autovehiculelor, firma bistriteana exporta aproape in totalitate tot ce produce, in jur de 98% din cifra anuala de afaceri indreptandu-se spre piata externa. “Cu cei 150 de ingineri pe care ii avem dezvoltam un produs nou in 30 – 50 de zile si peste 50 de prototipuri in fiecare luna. Suntem intotdeauna pregatiti sa oferim partenerilor nostri performanta”, spune cu mandrie Paul Ilies, directorul general al campaniei.
Desprinsa din vechea Intreprindere de Utilaj Tehnologic – IUT din Bistrita in anul 1990, RAAL a devenit societate pe actiuni, transformare necesara pentru a putea fi privatizata. La momentul respectiv, echipa de la UIT Bistrita fabrica si livra cu succes primele schimbatoare de caldura pentru domeniul militar (tancuri, avioane), dupa cercetari ce au durat 4 ani, intre 1978 pana in 1982. Constienti de know – how – ul si contactele externe, cei 350 de angajatii au preluat in anul 1995, prin privatizarerea dupa metoda MEBO, fraiele companiei. Printre clientii din acea perioada s-a numarat si Olcit Craiova, francezii certificand racitorul de ulei si folosindu-l la fabricarea celebrului autoturism.
Angajatii de la RAAL s-au incapatanat sa contrazica statisiticile si sa puna in practica vorba „unde-i unul nu-i putere, unde-s doi puterea creste”. Un studiu realizat in anul 1999 de Centrul Roman de Politici Economice arata ca profitabilitatea societatilor privatizate prin metoda MEBO a scazut de la 7,3% la 2,2%, multe dintre ele aflandu-se in declin. „Am investit masiv intr-un departament de cercetare-dezvoltare, un centru de testare cu echipamente performante si patente pentru aripioare si solutii constructive/tehnologice noi”, dezvaluie directorul general, Paul Ilies, unul dintre secretele succesului. Compania si-a adaugat constant in portofoliu clienti noi, iar in anul 2005 si-a deschis prima sucursala din strainatate, in Italia, urmata de Olanda, Germania si Rusia, iar o firma americana este dealer exclusiv pentru RAAL.
Directorul general al companiei afirma cu hotarare ca investitiile in tehnologie si resursa umana sunt cele care au facut ca RAAL sa-si mentina parteneriatele de-a lungul timpului si sa atraga clienti de renume: toate investitiile pe care compania le-a realizat au fost absolut necesare ca sa putem livra produse care sa corespunda criteriilor de performata si calitate impuse de clientii nostri. Nu este insa suficient sa ai cea mai noua tehnologie, ci trebuie sa ai oameni capabili sa o foloseasca si sa genereze produsul finit la cel mai inalt nivel.
Pentru ca si-au propus sa aduca valoare adaugata produselor clientilor de pe tot mapamondul, inginerii de la RAAL isi pun la bataie toata creativitatea. Mangementul companiei le-a dat o mana de ajutor si au inceput in anul 2015 o investitiei de amploare destinata fabricarii structurilor din otel si aluminiu. Incheiata abia anul trecut, sectia de inalta tehnologie, ne da posibilitatea sa livram atat sisteme de racire, cat si structuri metalice cu performante deosebite in ceea ce priveste rezistenta la coroziune si un grad de complexitate ridicat, precizeaza domnul Ilies.
Investitiile nu se opresc insa aici, compania trebuie sa tina pasul cu vremurile si cu inovatiile clientiilor. Acum, motoarele sunt turate la maximum, pentru cercetarea si proiectarea de echipamente de racire destinate automobilelor hibride si electrice. De la Bistrita, primele astfel de componente au fost livrate, urmand sa echipeze automobile din Europa, Asia si Statele Unite. Aceste produse vor fi fabricate intr-o sectie noua, investitie aproape de finalizare, dedicata exclusiv acestui scop.
In paralel, compania bistriteana a inceput pregatirile pentru fabricarea unui nou tip de produs, un utilaj multifunctional – QS 100 Diverto – dupa un proiect realizat de o firma olandeza. Primele cinci utilaje realizate in Romania sunt pe piata olandeza, prin dealerii autorizati. Pe langa componentele fabricate exclusiv in fabriciile sale, RAAL Bistrita si-a propus sa contribuie si la dezvoltarea altor companii locale, care sa livreze componete pentru acest proiect.
In Romania, RAAL isi desfasoara activitatea la Bistrita, unde fabrica se intinde pe o suprafata de 12.500 mp, si la Prundu Bargaului, fabrica construita in anul 2007, pe o suprafata de 32.000 mp. In cele doua centre lucreaza, in prezent, 1.800 de angajati.